Tip van de week 50 » Luister naar de alsjeblieft of bedankt

"Het helpen van anderen om duidelijke verzoeken te maken is een belangrijke manier om bij te dragen in een vergadering." Ike Lasatar, Woorden die werken op de werkplek.

In elk gesprek op je werkplek, zegt een persoon altijd een van de twee dingen: (1) alsjeblieft, of (2) dank je wel. Als je vast zit in een vergadering die niet loopt zoals je zou willen, probeer dan te bepalen aan welke van deze de spreker uiting geeft.

"Ik vind het ondersteunend om uit te gaan van het standpunt dat we ofwel spreken, omdat we een verzoek  hebben, of omdat we willen bedanken," zegt Ike Lasater, schrijver van Woorden die werken op de werkplek. Ike schrijft dit inzicht toe aan Marshall Rosenberg, de grondlegger van Geweldloze Communicatie.

Als je denkt dat iemand  'alsjeblieft zegt, "probeer dan zijn verzoek te raden als het niet duidelijk is. Het vormgeven aan een duidelijk verzoek door te gokken is een geweldige manier om je collega daadwerkelijk te helpen om te krijgen wat hij ook wil.

Stel de spreker vragen om te helpen een uitvoerbaar, in de tegenwoordige tijd, met actie-taal verzoek te formuleren. Zorg ervoor dat het verzoek deze criteria heeft, in plaats van het noemen van een algemene aanname zoals "We krijgen dat wel gedaan", of "Ik zou willen dat je ervoor zorgt."

"Het helpen van anderen in een groep om hun verzoeken te verduidelijken helpt om die verzoeken te vervullen wat de verstandhouding en het vertrouwen binnen de groep ten goede komt."

Oefening voor deze week

Blijf in de komende week, je vergadering vaardigheden uitbouwen; kijk naar mogelijkheden om een duidelijk, uitvoerbaar, in de tegenwoordige tijd, met actie-taal verzoek te doen.