42 Op een andere manier een moeilijk gesprek voorbereiden

"De onderliggende bedoeling in het gebruik van Geweldloze Communicatie is om te verbinden. Vanuit deze verbinding, kunnen we wederzijds bevredigende resultaten creëren." - Ike Lasater, Woorden die werken op de werkplek

Ga je een moeilijk te horen boodschap aan je medewerkers of collega's communiceren? Misschien is het het nieuws van ontslag, een verandering in de arbeidsvoorwaarden, of iets ergers?

De tip van week 40 bood drie verschillende stappen die je kunt nemen om je voor te bereiden op een breed scala aan moeilijke werkgesprekken. Een stap die managers en leidinggevenden vaak over het hoofd zien is stap 3: Geef jezelf Empathie. In je wens om de impact van een harde beslissing voor de werknemer te overwegen, vergeet je bijna te checken hoe jouw relaties is tussen het nieuws dat je gaat delen en je eigen waarden.

Als je merkt dat je geconfronteerd wordt met een moeilijke beslissing of een potentieel pijnlijke nieuws dat je van plan bent om te communiceren, neem een nieuwe benadering om je voor te bereiden op dit gesprek. Maak contact met jezelf met behulp van zelf-empathie. Ontdek je eigen gevoelens in relatie tot het nieuws, en de behoeften die zijn vervuld of niet vervuld in het delen daarvan, vooral in relatie tot je belangrijkste waarden als leidinggevende.

Als je op deze manier contact maakt met jezelf, schrijf je wat je ontdekt op op papier. Hopelijk zal dit proces van reflectie genoeg zijn om het contact met je behoeften aan te scherpen, zodat je daarin gegrond blijft, zelfs als de ontvangers van je bericht reageren met woede, pijn of een oordeel.

Oefening voor deze week

Heb deze week de intentie om ten minste 10 minuten van zelf-empathie te nemen voordat je een moeilijk gesprek ingaat. Merk elke verandering op in het gesprek zelf.