8 De klachtenafdeling

"Als mensen herhaaldelijk roddelen over een andere persoon, proberen ze om gemeenschappelijke normen vast te stellen of kijken ze of je dezelfde waarden deelt." - Ike Lasater, Woorden die werken op de werkplek
 

Heb je ooit het gevoel dat je bureau is veranderd in de klachtenafdeling van het bedrijf? Waar je je voelt meegesleurd in werkplekroddels of een collega die altijd lijkt te klagen?

Als je er moe van bent om de klachtenafdeling op je werk te zijn,  begin dan met het e veranderen door de "klacht" in een nieuw licht te zien.

Klachten zijn tragische uitingen van onvervulde behoeften - tragisch, omdat de klacht meestal beladen is met een oordeel, en de klacht vaak wordt geuit naar iemand die luistert in plaats van naar de persoon waar in de eerste plaats de pijn zit.

Als een collega een beladen verhaal met oordelen over een collega deelt, probeert hij waarschijnlijk erachter te komen of je zijn waarden deelt. Zijn klacht is zijn manier om hier achter te komen.

"Heb je gehoord dat ze op haar vorige werk kon opschieten," zou je kunnen vertalen naar "deel je mijn waarden voor vertrouwen en wederzijds respect?" Op deze wijze kan een plotseling roddel een kans geven voor verbinding.

Oefening voor deze week

Maak deze week het voornemen om een klacht te vertalen naar het zoeken naar gemeenschappelijke waarden. Vertaal de klacht met behulp van stille empathie, of check het direct met je collega direct. Hoe heeft deze stap invloed op het gesprek?