15 Ken je je triggers?

"Voordat je begint te praten weten welke behoefte je probeert te vervullen en wat je verzoek is, heeft veel voordelen." - Ike Lasater, Woorden die werken op de werkplek

De werkplek kan een voedingsbodem voor conflicten zijn. Het verschil tussen een werkplek die je triggert en waar je reactief reageert, en een die een samenwerking en productiviteit stimuleert begint met het kennen van je triggers.

Een trigger kan een woord, een gedrag zijn, of iets dat negatieve gevoelens opwekt. In plaats van te reageren op deze trigger - met boosheid, of woorden of gedrag waar je misschien spijt van krijgt – kun je de trigger gebruiken als een mogelijkheid om te herkennen welke behoeften van je niet vervuld zijn.

Zelfempathie is een hulpmiddel om te gebruiken op het moment dat je getriggerd bent, zodat je kunt kiezen om op een andere manier te reageren. Elk moment dat er iets gebeurd wat je triggert, kan je gebruik maken van zelfempathie.  De standaard zinnen kunnen daarbij ondersteunend zijn om contact te maken met je gevoel en behoeften:

"Als ik hoor / zie ... voel ik mee ... omdat ik behoefte heb aan ...."

Zonder bewust te zijn van je trigger reageer je vanuit een gewoonte. Misschien is dat boos worden, oordelen, of zachtjes mokken – wat je gewoonte reactie ook is, de kans dat uiteindelijk je behoefte vervuld wordt is niet groot.

Oefening voor deze week

Proberen deze week zo veel mogelijk van je triggers te herkennen. Maak een lijst waarin je het gedrag, wat er gezegd wordt, of wat er gebeurt dat je triggert opschrijft. Zo bouw je een bewustzijn op over wat er gebeurt en hoe jij gewoonlijk reageert.